Rysk TV gör dokumentär om BB i Sollefteå

SVT/SR försöker stoppa Rysslands statstelevision är i Sollefteå för att göra reportage om BB-ockupationen. Vinklingen är för folket och mot de svenska makthavare som lägger ned alltmer av det svenska välfärdssamhället. Men nu försöker statens media SVT och SR att stoppa reportaget.

Rysslands statliga TV-kanal Russia Today (RT) är just nu i Sollefteå och gör flera reportage om den avskyvärda nedläggningen av BB i Sollefteå. Vinklingen är att den svenska regimen håller på att avskaffa välfärden och den så kallade "Svenska modellen".

-Vi vill skapa en historia om den svenska modellen, klasskampen och den sociala rättvisan, säger Alexej Sachnin som är tv-teamets producent.

Enligt den ryska median är den Svenska modellen något positivt, och är inspirerad av utvecklingen i Ryssland efter den Ryska Revolutionen. Den kommunistiska kopplingen mellan den Svenska modellen och Sovjetunionen brukar många Moderater håller med om, exempelvis före detta statsministern Fredrik Reinfeldt som ville avskaffa den Svenska modellen utifrån just sådana argument.

Även om Reinfeldt och rysk statsmedia kanske har vissa poänger med att den Svenska modellen och Sovjetunionen har vissa likheter, är det snarare den italienska fascismen och Hitler-Tyskland som Socialdemokraterna hämtade sin inspiration ifrån när de på 30-talet skapade den Svenska modellen.

Det utmärkande för den Svenska modellen är nämligen klassamarbetet mellan arbetsgivare och löntagare, och detta är direkt hämtat från fascismen, som i sin tur utvecklat det ur syndikalismen och från den katolska kristendomens medeltida ståndssamhälle.

Inom kommunismen har det å andra sidan aldrig funnits något klassamarbete, istället likviderade man helt enkelt klasser som ansågs parasitera på samhället. Inte heller inom liberalismen har det funnits några tankar om klassamarbete, tvärtom har klassamarbete och kollektivavtal kritiserats som bromsklossar för tillväxten.

Men när nyheten om att ryska RT uppmärksammar BB-ockupationen i Sollefteå presenteras i svensk statsmedia, SVT och SR, är vinklingen en helt annan än den om den Svenska modellen. Istället försöker SR och SVT att få Sollefteåborna att bojkotta den ryska statsmedian, med argumentet att den inte är oberoende utan styrd av ryska staten.

Samtidigt försöker man att ge sken av att den svenska statsmedian, SVT och SR, inte är styrd av staten. Vilket är absurt, då staten finansierar hela dess budget och väver in politiskt korrekt propaganda i de flesta av sina program. Exempelvis är rapporteringen om RT:s reportage i Sollefteå en direkt spegelbild av hur den rysk-fientliga svenska regeringen ser på saken.

Läs mer om samma ämne